torsdag 17. desember 2015

Geocaching: Slottsfjellet


I forrige uke fikk jeg et lite innfall og bestemte meg for at den timen jeg hadde til overs mellom timeavtaler, skulle tilbringes på Slottsfjellet i Tønsberg. Målet var min første Norgesboks. Norgesboksen er en serie på 50 geocacher som befinner seg rundt om i landet. Det var utrolig deilig å gå opp på Slottsfjellet i desember. Sola skinte og jeg hadde fjellet nesten helt og holdent for meg selv. Skal man først cache på en populær turistplass, er det perfekt når turistene uteblir.


For mange, så assosierer man vel gjerne Slottsfjellet med festival og moro, men for tønsbergensere og beboere i omegn, er slottsfjellstårnet symbolet over Tønsberg.



Skal du til Tønsberg, er dette et flott mål. Ikke bare er det to cacher der (den andre fant vi tidligere i år), men det er flott utsikt over Tønsberg, og deler av Slottsfjellmuseet, med flere gamle bygninger er å se på vei opp. Det er også to cacher like nedenfor fjellet, og flere nede i sentrum.


Parker gjerne nede ved Slottsfjellmuseet. Da kan du velge og ta med deg museet samtidig, eller bare gå rett opp mot fjellet. Går man fra museet, kommer man opp ved en rekke flotte, gamle bygninger som også tilhører museet, før du fortsetter opp på selve fjellet.






Etter å ha lusket noen hundre år tilbake i tid, er det på tide å klatre opp til tidlig middelalder.


Du må opp denne trappen for å komme på toppem. Her beseiret birkebeinere baglerne etter 20 ukers beleiring av Slottsfjellet, vinteren 1201/1202. Med andre ord, du står nå på virkelig historisk grunn.


Utsikt over litt mer av museumsområdet.


På toppen finner du restene av flere grunnmurer, her ser du restene etter Mikaelskirken.


Jeg tenker alltid på hvem som har gått ned denne trappen for hundrevis av år siden. Var det en kjeller? Var det mørkt og rått, slik at fantasien satte avsted, og man bare fikk lyst til å løpe opp i lyset igjen?


Eller var det hovedinngangen, slik at alle som kom på besøk måtte gå opp den trange trappen? Det kan være at noen historikere vet svaret, men jeg elsker å la fantasien løpe og kjenne litt på hvordan det måtte ha vært en gang for lenge siden.


En gang var det Magnus Lagabøters telgkastell. Det ble bygget i 1276 og ødelagt i 1503.


Utsikten er ganske så flott og man ser Tønsberg i alle retninger. Her ser man Ilene naturreservat, hvor man kan finne et par cacher.


Rett nedenfor fjellet, finner man den tidligere Slottsfjellskolen, og der nede venter også en cache på en signatur.


Utsikt over Tønsberg by.


En modell over Slottsfjellet, slik det så ut i riktig gamle dager. Innenfor muren ligger reisevennene jeg plukket med meg, og som jeg tar med meg på videre turer.


Blogglistenhits

2 kommentarer:

  1. Ser helt fantastisk ut, jeg skal absolutt opp dit når jeg en vakker dag besøker Tønsberg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må du! Ganske obligatorisk egentlig ;)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...