lørdag 1. april 2017

Aprilsnarr!

I dag har vært dagen da alle har blitt lurt eller forsøkt lurt. Folk som har fått med seg hvilken dag det er i dag og som er skeptisk til alt og blir gjerne ikke lurt. Den største sjansen for at slike, meg inkludert, er at vi blir lurt til at faktiske sannheter er løgn og vi nekter å tro på noe som helst. Men hvem har ikke måtte tenkt et par sekunder før man konkluderer med at dette, dette kan virkelig ikke stemme. Jeg har hatt et par slike øyeblikk, også i år.


Aprilsnarr, narredagen, 1. april. Dagen da man lurer andre. Det er en gammel tradisjon som har vært holdt i hevd her i Norge siden 1600-tallet. Opprinnelsen har flere teorier, men en av de sikrere teoriene er at dagen stammer fra det gamle romerriket og de heftige vårfestene man pleide å ha der.  Lovene ble satt tilside, i et ellers strengt samfunn, hvor folk endelig kunne blåse litt ut. Man kastet tomater og mel på hverandre, kvinner kledde seg i herrklær og soldater kommanderte offiserer.

Fra Roma spredte dagen seg videre. Fra Frankrike kom dagen etterhvert til oss her i Norge. I 1582 byttet franskmennene til den gregorianske kalenderen. Fortsatt var det noen som feiret nyttår mens andre nå feiret vårjevndøgn. De som hadde byttet kalender forsøkte å henge utklippede papirfisker på ryggen til de som feiret nyttår, en aprilsfisk (poisson d'avril).

Narredagen feiret man som regel rundt påske, men siden det var en bevegelig hellidag la man den tilslutt til 1. april for å få en fast dag. Fra gamle, norske tradisjoner kan man knytte narring til vårens oppvåkning i månedskifte april/mai. Den som ble lurt, ble kalt maikatt eller maigås.

Jeg vet ikke hvor mye dette praktiseres nå lenger, men det har vært tradisjon å lure ferske arbeidstakere med tullete oppdrag som å hente stripete maling eller skrutrekkere for venstrehendte.

Utover aprilsspøk, er dagen også Judas' fødselsdag. Det var en farlig dag hvor djevelen hadde fritt leide. Man måtte være forsiktig med å legge ut på lange reiser og man måtte unngå og klatre.

Min datter elsker 1. april og jeg tipper at bestemor har fått gjennomgå i dag. Det går det mye i mus på kjøkkenet, edderkopper og andre spøker. Media serverer derimot litt mer avanserte spøker. Noen er lett gjenkjennelig, mens andre må man noen ganger tenke seg om et par ganger. Selv har jeg ikke lagt merke til noen i år, men jeg har kun fulgt med på nyhetsbildet med et halvt øre. Kanskje har jeg blitt lurt uten at jeg vet det?

Selv prøvde jeg meg på Facebook, med litt dårlig hell. Kun en trodde jeg hadde solgt Linnea og mamma var ikke helt sikker på om det stemte at Ole Jan hadde brekt beinet når hun dro avgårde med han (som skulle ha vært årsaken til salget). Morsomt var det lell.

Hr du blitt lurt og fått høre at du er en aprilsnarr i gamle dager?

Kilder:
TV2 
Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...