fredag 2. september 2016

Bittfredag: Todelte bitt


Dagens tema er todelt bitt. De fleste bitt kan man få i en todelt variant. Flere og flere går bort fra denne type bitt og jeg skal forklare hvorfor. Jeg tenkte først å dele en film som man kan diskutere ganske mange aspekter ved. Denne har fått mange til å slutte med bitt. For min del så er det et godt eksempel på viktigheten til å finne korrekt bitt som passer munnen til hesten og hvorfor todelt bitt ikke er ideelt.


Todelt kan fort fungere som en nøtteknekker. Jeg har mange ganger opplevd å ha ridd hester med et slikt bitt, hvor de smeller igjen kjeften etter at jeg har tatt i tøylene og slipper opp. Det er ikke en hest som gaper fordi den forsøker å dra til seg tøylen, eller ikke helt vil stoppe. Det er som om noe virkelig presser opp munnen til hesten. Nå skal det sies at filmen viser et altfor stort bitt og hvor tøyletakene kommer fra feil vinkel. Det viser jo igjen at skal man først bruke et todelt bitt, så det passe. Rytterne vi ser, er også ganske harde på hånden og ikke et godt eksempel på hva jeg mener er en god og mild rytter.

Det sies ofte at todelt er av de mildeste. Jeg kan ikke helt se det argumentet. Er det flere ledd på bittet, er det mer bevegelig og vil lettere tilpasse seg munnen til hesten. Er det rett, så vil det bli liggende rolig i munnen til hesten, og ikke kunne bøye seg, f.eks. opp i ganen.. Et todelt kan hovedsakelig bevege seg en vei, nemlig som en nøtteknekker. Det kan vri seg litt opp og ned, men for meg blir det veldig stivt og imobilt. Det vil aldri kunne føye seg skikkelig etter hestens munn, slik mange andre bitt kan.



Hvorfor er det så populært? Mest fordi det er det som er lettest å få tak i. Jeg har flere ganger vært på jakt etter en spesiell type bitt, men mange ganger har det vært vanskelig da de har kun vært å få som todelt. En annen grunn er at mange vet rett og slett ikke vet bedre og det er den typen man alltid har brukt. Noen hester fungerer helt greit med det, andre tenker man ikke over at de kanskje hadde fungert bedre med et annet bitt. Frøken, som står på stallen her, kom med et todelt bitt (se tidligere innlegg). Hun veksler nå mellom et tredelt fullsjekk og et rett muffebitt, og fungerer veldig mye bedre på det.

Min erfaring fra både hest og hund, er at de vil bort fra ubehag. De klarer derimot ikke å tenke så langt at om jeg slutter å dra eller legge meg på, så forsvinner ubehaget. De bare turer på. Det som skjedde med Frøken, var at med et mer behagelig bitt, så forsvant behovet hennes for å komme seg vekk, og hun ble mindre hard i munnen og dermed lettere å ri. Ofte med slike hester, som mange ganger kan bli til et lokomotiv og bare tøffe fremover, er at man blir hardere i hånda. Man sitter og holder igjen til krampa tar en, om man kanskje ikke er så flink til å ri med setet og kroppen. Dermed vil det todelte påføre ennå mer press, rytter påfører press ennå mer og slik bare baller det seg på. Ofte så vil man kanskje velge et hardere bitt etterhvert. Overraskelsen kan derfor bli stor når man setter på et veldig mildt bitt, som f.eks. et rett muffebitt, og hesten blir så mye mykere i munnen!

Hvis man da ikke har en hest som virkelig responderer bra på todelt bitt, så synes jeg man rett og slett skal velge et annet alternativ (og de er det mange av). Noen hester liker tredelte (som igjen kommer i mange varianter) eller rette. Andre igjen liker ikke bitt i munnen i det hele tatt. Prøv deg frem. Bruk aldri todelt bitt i stangbitt eller med sjenkler. De mener jeg skal være rette, hvis ikke kan de bli ganske ustabile for hesten.

I den filmen blir det nevnt nesereim. Jeg tester aldri ut bitt med nesereim, og har jeg nesereimen på så er den slakk. Jeg har den til vanlig et hakk slakkere enn anbefalt, og ofte fungerer den mest som pynt. Husk også at en hest kan gape av forskjellige årsaker. Vi slet veldig med Saga i begynnelsen, når vi skulle stoppe henne. Hun hadde ikke styrke nok i kroppen til å få en god holdt, samtidig som hun var stiv. Derfor la hun seg på tøylen og gapet for å slippe og måtte stoppe. Nå som hun bærer seg bedre og klarerer å balansere seg på en annen måte, er det ytterst sjelden man ser den gapingen lenger. Det må være når hun er sprek og utålmodig og vil frem. Da hender det hun drar til. Så det behøver ikke være at bittet er ubehagelig, men sjekk ut alle muligheter!

Selv om et todelt bitt som er korrekt tilpasset kan fungere greit på noen hester, så vil jeg personlig alltid velge et annet alternativ. Risikoen for nøtteknekkereffekt i munnen på hesten synes jeg ikke det er verdt å ta, spesielt når det er veldig enkelt å unngå. Jeg håper en dag at todelt blir mye vanskeligere å få tak enn det er i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...