lørdag 27. august 2016

Plommebommert!


Jeg har gått og ventet og ventet på at plommene skulle bli modne. Det drøyde og drøyde, syntes jeg, men de var nok ikke senere enn de pleier. Den siste uken, da de begynte å få mer riktig farge, fulgte jeg nøye med. Tilslutt begynte jeg å plukke, og fikk ca. 3 kg. Men, jeg syntes de fortsatt var en anelse umodne. Derfor valgte jeg å vente litt til.


Litt lyse i fargen fortsatt, de skal helst være nesten
lilla før de er ordentlig modne.

Det har rukket å bli endel nedfallsfrukt som jeg må fjerne,
så det ikke blir snilemat.

Mange av plommene har trillet ned til hestene. Det er lurt å få plukket
de opp, så ikke hestene får i seg søtsakene med stein i.

Den ene dagen etter den andre gikk. Været var enten for varmt, det regnet eller jeg var ikke i form. En drøy uke senere brettet jeg opp ermene og gikk ut for å plukke. Jeg hadde med både bøtter og spann! Vel borte ved treet fikk jeg hakeslepp, ikke en plomme igjen? Det var jo fullt tidligere jo! Jeg gikk rundt treet og så at her var det plommer. Men, ved nærmere øyesyn var det bare halve plommer. Vepsen hadde spist opp alle sammen. Jeg fikk plukket 4(!) stykk!


Skuffet, sur, og en anelse forbannet fikk jeg trøste meg med at jeg hadde heldigvis plukket noen tidligere. Jeg har også en pose i frysa fra i fjor, hvor steinene er fjernet, så da får jeg lage litt syltetøy av dem tenker jeg.

Så det var plommehøsten min. Her har man gledet seg som bare det, og så ble det insektsmat. Note to self: Jeg trenger ikke å vente til plommene er skikkelig modne, bare få de av treet så fort det lar seg gjøre!


Saft har det blitt i det minste. Jeg brukte de 3 kiloene og la de i saftkjelen. Jeg brukte samme oppskrift som til kirsebærsafta, og det fungerte fint. Det er utrolig deilig å bruke en saftkoker. Tidligere har jeg kokt saft i vanlig kjele og det er så mye mer jobb når man må sile ut steiner og kjøtt. Her går det av seg selv.


Jeg bruker 100 g. sukker (anbefalt 1-200 g.) til 1 kg. bær/frukt. Det blir akkurat søtt nok. Koker man saft i vanlig kjele, går det mye mer sukker. Med andre ord, en sunnere saft. Som dere ser, er plommene litt lyse i fargen, men det fungerte fint til saft. Jeg lot det stå og dampe i 2 timer, da var det ikke en dråpe igjen i plommene.


Det ble disse to flaskene med saft, samt 6 dl.til. Jeg må få se og få kjøpt meg flere flasker til neste sesong! Eller koke litt mindre bær av gangen (jeg tror jeg går for flere flasker).


Safta ble god, så da har vi litt å kose oss med når vi seiler inn mot høsten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...