torsdag 24. november 2016

Morgenstund har gull i munn og en god frokost i magen.

Jeg må innrømme at selv om jeg alltid må spise frokostom morgenen, så er det ofte en brødskive i hånden, stående, på vei ut i stallen (jeg har sluttet å ta skiva med ut i stallen, fordi de glupske gampene begynner å innbille seg at jeg skal dele med dem). Men det er ikke noe koselig måte å starte dagen på, når det å spise bare blir stress.


En ting er egen frokost. Når det er barn involvert, er det bra å kunne skape et godt grunnlag slik at man får gode frokostvaner og får en ro over starten på den nye dagen. Det er også noe med å være trøtt om morgen, og kunne krype ut av sengen og rett til et ferdig dekket bord. Det trenger ikke å være noe overdådig og lekkert, men enkelt og raskt, og allikevel mye mer koselig enn den kjappe skiva i hånda. Derfor har vi en stund praktisert pådekte frokoster om morgenen.


Noen dager med litt god tid, setter jeg ut litt ekstra med pålegg, men jeg pakker det aldri ut eller bruker tid på dandering. Da går det raskt å ta det ut og sette det tilbake, slik at det ikke blir noe ekstra ork og gjør det lett å sluntre unna.


Det lille ekstra, som gjør det litt ekstra kos, er at jeg ofte har hjemmebakte scones og polarbrød i frysa, eller bare ferdigkjøpte rundstykker. 10 minutter i ovnen, så er det en god frokost i vente.


En annen viktig faktor for en trivelig frokost er stearinlys. Spesielt nå som morgenene er mørke. De tar ikke mange sekundene og tenne på, og gjør rommet lunt og varmt.


Om vinteren så blir det ekstra trivelig med fyr i ovnen, så da er det bare å krype ut av sengen og starte dagen.


På det øverste bildet hadde vi litt ekstra god tid, med mer pålegg på bordet, her er en veldig tradisjonell dag. Jeg varierer gjerne hvilket pålegg jeg tar ut, noen dager er det kanskje havregryn og melk på menyen. Andre dager er det helt geit med vanlig brødskive. Det tar noen minutter til å få alt klart, så selv på dager hvor klokka ikke er på ens side, så går det som oftest helt greit.

God apetitt og god morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...