lørdag 10. desember 2016

Julekalender dag 10 - Dompapen


For nå kommer du og jeg og dompapen
heisann og hopsan og trallalla.
Ja, nå kommer du og jeg og dompapen
heisan og hopsan og trallalla.
Er det én fugl som representerer jul for meg, så er det dompapen.I følge fugleboken min, er dompapen den ubestridte julefuglen. Jeg husker at det var så gjevt når den dukket opp på fuglebrettet om vinteren. Nå er det ytterst sjelden jeg får se denne vakre fuglen, her om vinteren dukker den ikke opp i det hele tatt. Jeg får nok nøye meg med disse to som sitter på gardinstangen min.


Men hvorfor har dompapen fått status som julefugl? Det er jo ikke slik at den dukker opp kun i jula, og ikke er den en trekkfugl heller. Sannheten ligger i at den er her hele tiden. Om sommeren bor den i skogen. De som er så heldige og bo i mer skoglige strøk, får gjerne besøk av den hele året. Min søster er en av de heldige. Om vinteren trekker den gjerne litt mer mot tettbebyggelse. Om du er flink til å mate fugler om vinteren, så kanskje kommer den til ditt fuglebrett for å finne litt korn?

Foto: Tone S. Magnussen

Skal man være feminist (noe jeg muligens ikke kan kalle meg), så er det litt dårlig gjort at det kun er hannen som har fått så høy status. Hunnen, med sin gråbeige buk er litt mer anonym, og i julesammenheng er hun ikke å se. Fra hva jeg kan huske fra fuglebrettet som liten jente, så var det derimot hun som dukket opp oftest (til vår skuffelse, fordi vi ville se den flotte. røde fuglen).

Foto: Tone S. Magnussen
Navnet dompap, kommer fra ordene katedral (dom) og pave (pap). Det har den fått på grunn av den kardinalrøde fargen på brystet. Det latinske navnet er pyrrhula pyrrhula, hvilket betyr flammefarget.

Jeg startet dette innlegget med refrenget i Alf Prøysens sang Du og jeg og Dompapen. Under kan du høre hele sangen, sunget av Alf Prøysen selv. Så får vi håpe at vi er så heldige at vi får et lite glimt av dompapen denne vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...