mandag 19. desember 2016

Julekalender dag 19 - Pepperkakehus


En klassiker i jula er pepperkaker, og da spesielt pepperkakehus. En av de aller beste smakene jeg vet om, er pepperkaker med melis og non-stop. Jeg eier null selvkontroll når det gjelder den kombinasjonen. Noen ville kanskje argumentert med at det samme sier jeg om sjokolade, men et pyntet pepperkakehus er hakket over...


I år har jeg ikke helt bestemt meg for om det blir pepperkaker, vi får se hva det blir til de kommende dagene. Men de siste årene har jeg laget hus, og ørten pepperkaker som ingen klarer å få spist opp i løpet av jula. Det å lage pepperkaker er en veldig sosial ting å gjøre, enten med familien, på skolen eller med venner. Det er egentlig ganske kjedelig å bake de alene! Siden barna nå synes det begynner å ganske kjedelig, så må jeg ta det selv, og det er årsaken til hvorfor jeg vurderer å droppe det i år.

Jeg har forsøkt flere forskjellige oppskrifter, men jeg faller alltid tilbake til mamma sin. Den er god å jobbe med og smaker godt. Det kan ha noe med at det er slik pepperkaker smaker for meg, det er den smaken jeg har vokst opp med. For et par år siden prøvde jeg meg på en oppskrift som nok var mest tilpasset til å lage pepperkakehus. Det fungerte den veldig bra til, men den var steinhard og og smakte ikke spesielt godt.


Boken jeg har brukt som inspirasjon, er boken over. Pepperkakehus og andre julegleder av Eva Grane, Ylva Norman og Åke Gunnarson. Jeg vet ikke om den er å få ta i lenger, men det finnes mye inspirasjon å finne på nettet og jeg har sett flere gratisbrosjyrer i matbutikkene. Det var forresten fra denne boken den uspiselige oppskriften fra, så om du får tak i boken, bruk en annen oppskrift. Det den er fin til derimot, er at det er utrolig mye artig man kan lage og her får man maler som man kan kopiere og klippe ut. Endel ting er ganske avanserte, og det har jeg ikke hatt tålmodighet til å teste ut. Andre ting er endel enklere. Utfordringen er jo at deigen hever og kan endre litt form. Tips: Skjær ut delene på plata, så du slipper å flytte noe særlig på dem.





Bildene over, er fra forfjors bakesjau. Da ble det ikke et hus, men en litt stor slede i forhold til hestene, og en lavvo. Sleden kan fylles med godteri. Utfordringen var å jobbe med meiene, siden de var så tynne.


Etter å ha skrevet dette innlegget, kjente jeg at det ville blitt trist å ikke skulle lage pepperkaker i år. Men jeg tror at jeg går for en enkel løsning i husbyggingen. I fjor ble det en utegangstall, kanskje det blir noe i den banen. Min datter laget jo et sjokoladehus tidligere denne måneden, så det får bli noe som passer til det tenker jeg.

Hva er ditt mest spennende pepperkakehusprosjekt?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...