lørdag 25. mars 2017

Den internasjonale vaffeldagen



Vaffel er godt, og vi nordmenn lar oss ikke be to ganger når det kommer til denne herligheten. Så når 25. mars er en internasjonal vaffeldag, så er det bare en ting å gjøre, legge seg på sofaen og sove... Neida, det tror jeg kanskje hadde vært upopulært, for jeg var ikke den eneste som hadde funnet ut hvilken dag det var i dag. Så da det ble erklært at det faktisk var en vaffeldag i dag, så var det bare å betryggende bekrefte at det var allerede planlagt.

Jeg elsker vafler. Jeg kunne spist vafler til jeg ble kvalm. Men jeg synes de er så utrolig kjedelig å steke! Det er ikke bare noe man kjapt kan vispe sammen og hive i ovnen. Her skal det stekes møysommelig, vaffel etter vaffel. Passe på at de ikke blir svidd må jeg jo også, så jeg kan ikke gjøre en hel masse innimellom heller (nå skal det faktisk sies at jeg skriver dette innlegget mens jeg steker vaflene, så vi får se hvordan det går)!

Jeg har prøvd flere oppskrifter gjennom årene, men den jeg synes fungerer best er den som fulgte med huset når jeg flyttet inn. Den gir ca. 10 plater, akkurat passe stor for en familie på 4 stykker.

4 egg
4 1/2 ts sukker
1/2 ts kardemomme
5 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver
5 dl melk
100 g smeltet smør

Bland inn egg og sukker, ha så i alt untatt smøret. Rør sammen og ha så i det smeltede smøret. La det stå og svelle i ca. 20-30 minutter før du steker de.



Så kommer neste oppgave, som faktisk er kjedeligere enn å steke vaffelen. Det er når man skal rengjøre jernet. De fleste har skjønt at å dyppe det i såpevann er en dårlig idé. Det mest effektive har jeg konkludert er å lage en vaskevaffel. Rør sammen 1/2 dl vann, 1 dl hvetemel og 2 ss salt og ha den i jernet. Stek den og kast den (jeg ville ikke prøvd meg å smake). Vips er jernet rent, men ofte når jeg har stekt vaflene ferdig, så er jeg lei og vil spise dem i stedet.

Da var vaflene ferdig stekt og vi kan alle kose oss. Kun to fikk litt ekstra brun toning, ellers gikk det ganske bra. Så håper jeg du også får kost deg med vafler i dag og har en skikkelig fortreffelig vaffeldag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...