fredag 17. mars 2017

Merkedager: Gjertrudsmesse

Det er 17. mars, og i dag er det Gjertrudmesse. Gjertrudmesse er en merkedag til minne om nonnen Gertrude av Nivelles. Hun levde i perioden 626-659. Da Gertrude var 12 år gammel, ønsket merovinerkongen Dagobert å gifte seg med henne. Dette ønsket ikke Gertrude og hun avga derfor et kyskhetsløfte. Hun endte opp med å bli abbedisse i benediktinerklosteret i Nivelles i nåværende Belgia. Hun drev mye med spinning og veving i klosteret og hun var kjent for sin gjestfrihet ovenfor pilgrimer. Hun stelte også for syke og hjemløse. Gjertrude skal ha hatt flere visjoner, og det ble sagt at hun hjalp de døendes sjel over til skjærsilden den første dagen.

Hun døde etter å ha fastet og avstått fra søvn over lang tid. Rett etter sin død ble hun gjort til helgen, og hun er skyttshelgen for blant annet spinnersker, reisende og hjemløse, samt skytshelgen for de døde. I hjemlandet ble hun ofte påkalt for å skremme bort feber, rotter og mus.

Primstavmerket var en lilje, en rokkesnelle, en bjørkekvist eller et kapell.

Fra gammelt av, mente man at det ble uvær denne dagen (her har det strengt tatt vært fint i hele dag), mens i Europa ellers betød fint vær i dag at man kunne begynne med hagearbeidet. Man kunne smøre en smørklatt på veggen for å varsel om vårværet. Fra i dag burde man sjekke om isen var trygg før man bega seg utpå den. Fjøsjenta var i kveld nødt til å legge seg tidlig, hvis ikke fikk hun problemer med kyrne i morgen tidlig.

Svartspett ved reiret av Alistair Rae. CC BY SA 2.0

Hørte man svartspetten skrike i dag, samtidig som været var fint, ville været bli dårlig. Et annet navn på svartspetten, var Gjertrudsfuglen. Opphavet til dette navnet var faktisk en annen Gjertrud. Denne Gjertrud var så gjerrig at hun ikke ville gi Gud og St. Peter litt mat. Som straff ble hun skapt om til en fugl med røde fjær. Fuglen fløy deretter opp pipa og ble svart på hele kroppen, bortsett fra på hodet. Gjertrudsfuglen kunne lokke folk inn i skogen, så de gikk seg vill.

Akkurat det med at svartspetten lokker deg inn i skogen på ville veier, fikk meg til å tenke. En gang så jeg plutselig en svartspett som fløy opp like foren meg, da jeg var ute og red på tur. Jeg forsøkte faktisk å følge litt etter den innover i skogen. Det var en fremmed skog, jeg hadde aldri ridd der før. Jeg ble så fasinert av denne store, sorte fuglen. Jeg mistet den ganske raskt, men tenk om den faktisk forsøkte å lokke meg ut på ville veier?

Gjertrudsmessen var regnet som den første dagen av byrkjedøgra. Det var begynnelsen på dagene da bjørkesevja begynte å stige. Syv uker fra i dag vil bjørkeløvet begynne å sprette, hvis det ikke kom frost som forsinket prosessen. 

Gjertrud har navnedag i dag.

Kilder:
Wikipedia
Primstaven: tradisjonar og merkedagar 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...