søndag 5. mars 2017

En smakebit på en søndag: Amerikanske guder av Neil Gaiman


Søndagens smakebit er en bok jeg har gledet meg til å lese lenge. Jeg har kun lest én bok av Neil Gailman tidligere, Stardust, og noen noveller. Jeg må si at når det kommer til Stardust, var det et av de sjeldne tilfellene hvor filmen var best, og novellene var ganske spesielle. Men denne boken liker jeg, i allefall foreløpig. Den kommer forresten i filmversjon på kino snart.

Hva skjer med gudene når den troende tar med seg religionen sin til et annet land? Her er det snakk om norrønn mytologi som ble med vikingene til Vinland. En gud lever som kjent så lenge noen tror på dem. Dette er de amerikaniserte gudenes kamp for å overleve.

Chicago kom sakte, som en migrene. Først kjørte de gjennom landsbygda, umerkelig ble spredte byer til en lav forstadsvekst, og veksten ble til byen.
side 90

 For flere smakebiter, ta turen innom bloggen Flukten fra virkeligheten.

1 kommentar:

  1. Neil Gaiman har jag inte läst något av, men jag har tänkt göra det :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...