fredag 24. juni 2016

Bittfredag: Hvordan finne korrekt størrelse

For at bittet skal ha korrekt effekt, så må det passe til hesten. Det er også viktig for hestens komfort og helse. Et bitt som er ubehagelig for hesten, kan gi skader i munnen og skape en stri hest som ikke vil samarbeide. Altfor mange kjøper et bitt, uten å tenke så mye over funksjonalitet og passform. I dag skal jeg fokusere på riktig størrelse.

Her er en film  som forklarer hvordan man ser at bittet passer.



Som jeg nevnte i forrige innlegg, så ha jeg hatt hester i vekst. Linnea har vokst tre størrelser på et år. Det er viktig å følge med på unghesten. Saga har også vokst en størrelse i bitt siden vi fikk henne (hun er 7 år nå), i stangbitt har jeg måttet gå opp to størrelser. Det kunne være fort gjort å bare fortsette og bruke det samme bittet videre.

Da Frøken kom hit, hun brukte hun hele 14,5 cm i bitt. Det er jo ganske stort, og hun er ganske grov i hodet. Det var først da vi prøvde litt andre bitt, vi så at dette ikke stemte. Det virket som om det lå greit i munnen i begynnelsen, men det var todelt og hun tygde voldsomt når vi tok i tøylene. Som du ser på bildet, så ser det ut som om det passer...


Det er først når du virkelig tar tak i bittet og drar, at du ser at her er det noe som ikke stemmer. For Frøken bruker faktisk kun 12,5 cm i bitt! Nå har hun byttet til et tredelt fullsjekk, og borte er tyggingen, eller skal jeg si smellingen av tennene. Hver gang man har tatt i tøylene, har bittet presset helt feil i munnen. Jeg kommer tilbake til det temaet todelt bitt neste uke.


En måte å sjekke størrelse er å måle det bittet hesten bruker, fra innsiden av bittringene. Men, da skal man være sikker på at det passer fra før. En annen måte, er å ta en tråd i hestens munn. Det ble litt vanskelig å vise det her, da jeg skulle demonstrere og fotografere samtidig. Det jeg gjør, er å ta en hånd i hver munnvik på hesten, og måler avstanden etterpå (så jeg må ta fingreme nærmere inntil munnviken til Saga). Da får jeg et ganske nøyaktig mål på størrelsen.


På endel hester, så må man ofte opp en størrelse i stangbitt, spesielt på hester som fjording og døl. Årsaken til det, er hodeformen deres. Linnea bruker normalt 13,5 cm. Her har jeg tatt på henne et pelham i 13,5. Det er ikke veldig enkelt å få tatt et skikkelig bilde av trollungen mens hun spiser. Jeg har slettet rundt 20 bilder, da de enten så ut slik som under eller så var kamera kjempespennende og det blitt vel nærbilder. Men jeg tror jeg fikk fram det jeg ville, sånn nogenlunde.

Smil til fotogragen!
Som dere kanskje ser, så blir sjenklene liggende veldig tett inntil munnen hennes.  Det kommer ikke så tydelig frem her, som jeg skulle ønske desverre, men slik blir det med uvillig fotomodell. Jeg brukte dette bittet på henne tidligere, og plutselig, når hun gapet, endte hun opp med å få sjenklene inn i munnet (bittet passet i cirka 1 måned).


Hvis dere ser der hvor hodelaget er festet, så trykker det seg inn i kinnet hennes. Man kan sette bittet i en skrustikke, og bende denne delen ut, for selve munndelen passer. Selv velger jeg å gå en størrelse opp, også fordi mulen til Linnea er forholdsvis bred.


Flere ganger har jeg sett spørsmålet på nett; Hvordan finner jeg riktig størrelse bitt. Jeg håper at jeg har kunnet gi noen svar på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...