fredag 17. juni 2016

Bittfredag


Da vi kjøpte hest, begynte jeg å lese litt om temaet  bitt. Da jeg drev med hest i ungdommen, var filosofien enkel. Tynt bitt var skarpt, tykt bitt var mildt. Punktum. Da jeg oppdaget det faktum at bitt var en hel vitenskap, så ble jeg fryktelig fasinert. Da jeg så har to hester som responderer veldig forskjellig på forksjellige typer bitt, så ble jeg dønn interessert. Bitt er ikke bare tynt eller tykt, det er et stort tema som mange tenker mye altfor lite på.

På min vei til større kunskap, så tenkte jeg å ta med meg dere. For selv om jeg begynner å kunne noe, så har jeg veldig mye å lære. For tiden er jeg på leting etter noen gode bitt til unghesten som hun er komfortabel med og som fungerer slik jeg ønskap. Til Saga er nå jakten på et godt kjørebitt, som er i fokus, og etterhvert et sidepull hodelag.

Jeg vil ikke la dette bli en blogg som er for og i mot bitt. Man må bruke det som fungerer for hesten og for en selv. Jo mildere, jo bedre, og om alle kunne brukt bittløst, så hadde det vært supert. Det er det jeg vil si om temaet. Jeg har ridd Saga litt med hack for et års tid siden, men det må vi jobbe mye mer med. Skal man bruke sterkere bitt, må man vite mer om hva det er godt for, om det har rett påvirkning for akkurat den hesten, og om man ikke er for hard på hånden.

Min samboer sa til meg her om dagen: "Jeg tror du samler på bitt jeg", og han er kanskje inne på noe. Da hadde jeg akkurat kjøpt 3 brukte bitt til en samlet pris av hele 150 kroner. Litt i kjekt og ha kategorien, men skal man teste ut bitt, så er det greit å slippe og bruke en formue på disse bittene. Da skal man ikke glemme de to bittene som er på vei i posten (kjøpt på tilbud selvsagt). En annen grunn til at bittsamlingen har blitt litt stor, er at jeg har hatt to hester i vekst. I april i fjor, brukte Linnea 10,5 i trinsebitt, nå bruker hun 13,5 i trinse og 14,5 i stangbitt. Det blir noen bitt å vokse ut av. Saga har også vokst en størrelse det siste året.

En liten del av samlingen, sortert etter størrelser, fra str. 10,5-14,5.

Så kunne man jo solgt de som har blitt for små, men jeg velger å beholde dem. Kanskje kommer det unghest her igjen, kanskje blir det andre muligheter til å bruke dem. Derfor beholder jeg samlingen min, og jeg kommer garantert til å øke den etterhvert. Jeg må ha en ny kimblewick til Saga (den vi har er for liten), og det er et par andre bitt jeg er nysgjerrig på. Jeg kommer til åfølge med på bruktmarkedet, og slå til når det skulle dukke opp noe interessant.



På bildet over, er bittene jeg hovedsaklig bruker på Saga. F.v.: Tredelt muffe, ttredelt baucher (favoritt), rettmuffe, tredelt fullsjekk, kimblewick (som jeg trenger i 13,5 nå) og tilslutt babypelham i stål og gummi. Sistnevnte testet og godkjent først i dag.


Her er bittene til Linnea, en litt mindre samling foreløpig. F.v. Rotary tredelt muffebitt (foreløpig favoritt), tredelt sweet iron trinse, postkandar, kimblewick (må ha nytt i større størelse, men venter litt siden hun sikkert vokser mer).

Jeg kommer til å gå nærmere inn på bittvalg til egne hester senere. Planen er å få ut innlegg hver fredag, så lenge jeg har noe å si. Kom gjerne med innspill!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...