tirsdag 28. mars 2017

TirsdagsTema: Gjennvinning

Denne ukens TirsdagsTema er återvinning, eller resirkulering som det heter på norsk.


I disse dager hvor det er mye fokus på hav fulle av plast og natur som forsøples, så er gjennvinning et meget passende tema. Her i Tønsberg er de flinke på søppel synes jeg. Vi har egen dunke til plast, en til papir, en til glass og metall, en til matavfall og en til restavfall. Ved siden av leverer vi lyspærer og batterier på matbutikken, annet elektrisk avfall på elektrobutikken i nærheten og kommunen henter inn grovavfall og hageavfall et par ganger i året. Matavfallet vårt blir til biodiesel som bussene og endel av kommunens biler går på. Metallet og glasset får nytt liv, det samme gjør papir og plast. All annen søppel kan levers på gjennvinningsstasjonen i nærheten.

Så må vi ikke glemme alle flaskene som pantes i butikken. Hver fredag trykker vi på kappen til Røde Kors og donerer pengene fra flaskene til dem, samtidig som vi er håpefulle og ser om vi vinner penger i lotteriet deres. Et par ganger har vi vunnet 50 kroner, men min datter klarte å håve inn hele 100 kroner. Millionen derimot, den lar vente på seg.

Jeg føler at vi har god samvittighet for søppelet vårt her hjemme. Rundt oss derimot, ser jeg altfor mye søppel som kastes i naturen. Fra beitet til hestene plukker jeg til stadighet opp søppel som folk har kastet ut av bilvinduet. Senest her om dagen plukket jeg opp en youghurt-boks. Hvor vanskelig er det ikke å ta den med hjem? Folk plukker opp etter hundene sine og lar posen liggende igjen med møkka inni, fordi de er for late til å bære den med seg. Andre er for kjipe til å levere søppel på gjennvinningsstasjonen, og i skogen hos oss kan man både finne en sofa, et par telefoner, en TV og annet skrot. Jeg blir trist av å finne vaskemaskiner langs veien! Har folk virkelig blitt så egoistiske? Hva skal til for å få folk til å bry seg litt mer?

Fakta er at dyr blir skadet og dør. Metall på et kubeite risikerer at kua faktisk spiser det, og sjansene for at det går bra er små. Smådyr blir skadet av hermetikk og plast, hvor mange ville dyr har skåret seg på glasskår som ligger rundt omkring? Jeg prøver å plukke det med meg når jeg kommer over det. Noen ganger når jeg har vært ute og lett etter geocacher, har jeg hatt med meg en pose og plukket med meg søppel. Det har som regel resultert i en full bærepose.

La oss alle bli mer bevisste på hva vi gjør med søppelet vårt. Lever søppel der det skal være, og er du på tur? Ta med deg søppelet ditt hjem.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...