mandag 4. januar 2016

Geocaching: Signalen (145 m.o.h.)


I dag var jeg fast bestemt på å gå en rask tur, og jeg sjekket geocaching-appen for å finne en passende rute. Jeg endte opp med en topptur i Undrumsdal, som i luftlinje bød på en tur på til sammen 2,2 km fra parkeringen... Cachen heter Signalen (GC3H13Y). Så feil kan man ta! Det er jo ikke Tønsbergs høyeste topp for ingenting.

Det var det med luftlinje og realiteten da. Det er veldig motiverende når man kikker på gps'en og får beskjed om at det er 300 meter igjen. Etter å ha gått lenger og lengre enn langt, så har man "bare" 200 meter igjen... Demotiverende? En anelse...

Da jeg hadde startet turen og rotet litt rundt på jordet, mens snøen lavet ned rundt meg, kom det en mann gående. Jeg stoppet og spurte hvor stien til Signalen startet, men jeg fikk et rart blikk tilbake. På litt stotrende norsk, lurte han på om jeg lette etter et sted jeg kunne få inn signal på mobilen (jeg veivet jo strengt tatt med telefonen når jeg snakket). Eh ... nei, en fjelltopp som het Signalen, som det sto skiltet til? Vi kom til på norsk/engelsk, at han ikke kunne hjelpe, så da var det bare å vende nesa i luftretning mot cachen, og begynne å gå. Anbefaling: Ikke vend nesa mot cachen, men der du ser stien starter på kartet. Du sparer deg for litt off road turgåing.


Dere kan tro jeg ble lettet da jeg endelig fant stien!


Så da var det bare å optimistisk vandre videre, nå var jeg jo snart framme. Men stien gikk fra bildet over, til bildet under ganske raskt, og stien under var det flest av.


Men på den positive siden, hadde jeg valgt den enkle ruten, så hadde jeg ikke kommet over dette vakre, frosne vannet...


Det var -7 grader da jeg dro, så fornuftig som jeg er, kledde jeg meg godt. Det var jo bra, men etter en stund ble det veldig varmt. Så litt matt ble jeg jo, i det jeg vurderte om jeg skulle spise snø for å overleve, oppdaget et fjell like stort som Trollstigen (vel, kanskje bare nesten like stort).


Er det opp der jeg skal tro? Det ser jo veldig lite ute på bildet, men det føltes veldig mye høyere ut i virkeligheten.


Ja, det var nok opp her ja!


Opp og opp. Siden et av nyttårsforsettene er å gå ned i vekt, var det jo egentlig en ganske god tur. Det ligger nok igjen flere kcal oppover fjellsiden her!


Endelig oppe!



Det er ingenting å si på utsikten! Det var verdt hver eneste svettedråpe. Jeg tror faktisk jeg ser helt hjem.


Gjesteboken ble signert, i tillegg til caachen) og det var på tide å vende snuta hjem igjen. Det ble en kortere tur hjem, da jeg valgte en annen rute. Det er synlig merket med blått ned fra Signalen, så følger du den, blir hjemveien mye enklere.


Vel, med unntak av at is og snø blir glatt, og det tryggeste er å sette seg på huk og ake ned...


Det var kanskje ikke så rart jeg ikke så stien inn i skogen, da jeg gikk på toppen av dette jordet? Nå var det også på tide å komme seg tilbake, for nå begynte det og bli mørkt ute.


Endelig framme på parkeringen. De nye turskoene mine har blitt skikkelig gått inn, og har blitt smurt grundig inn med søle og snø.


For å gjøre turen komplett, så kan man gjøre litt mer ut av den. Du kan for eksempel besøke Holt Gård. Det er en skikkelig flott plass, jeg har selv deltatt på et 60-årslag der for et par år siden. Vil du cache mer, er det flere park & grab i nærheten. Bakdelen her er at det er litt kronglete å parkere, og fartsgrensen er 70 km/t, dvs. bilene kommer gjerne litt fortere enn hva de burde. Det finnes en annen cache, Drageskatten (GC4HCCH), ikke så langt unna. Jeg vurderte å finne denne i dag, men det ble for sent på dagen, så den fikk jeg ha den til gode.

1 kommentar:

  1. Det finnes alltid en sti, geocachere finner den gjerne på vei tilbake ;)
    Men det ser ut som en fin tur da, sikkert litt lettere når det ikke er snø og is, men utsikten er nok verdt det uansett vær og føre :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...