tirsdag 1. desember 2015

Nå er det jul igjen ... i allefall julekalendertid!

Da var det endelig desember! Jeg har jobbet hardt med å riste av meg sommerfølelsen i dag (jeg fikk aldri skikkelig høstfølelse i år), jeg har spilt julesanger, pyntet ferdig til advent og kjøpt et par julegaver. I kveld har julekalender stått på skjemaet. Pakking og klargjøring. Det blir endel forskjellige varianter i år, med hele fem kalendere på 4 personer!


Ole Jan har gått for en standard Flåklypa sjokoladekalender, Aukrust fan som han er. Jeg tror faktisk det er han som ser mest frem til at Flåklypa kommer på kino i romjulen. Tiril ville ikke ha pakkekalender i år. Hesteelsker som hun er, så var det Schleich hestekalenderen som gjaldt denne gangen.


Her blir det påfyll i en allerede stor samling av hester fra Schleich, og jenta har gledet seg veldig i de ukene den har stått i posen sin og ventet på den store dagen. Søvnen kom ikke veldig raskt i kveld for en spent 11 åring. Men, vekking i morgen mistenker jeg vil gå veldig lett!

Sondre ville ha en tradisjonell pakkekalender. Det er en ganske enkel og rimelig variant, med litt ting og litt godteri.


Jeg syntes nesten det var litt trist å ikke lage pakkekalender til Tiril i år. Hun har hatt det i alle år, og jeg begynner allerede ganske tidlig å se etter potensielle ting. Men, en ekstra bonuskalender får hun. Det drypper selvsagt litt på oss andre også, men den er ment mest som motivasjon til Tiril. Det er en aktivitetskalender, inspirert av andre som har laget noe lignende (ingen nevnt, ingen glemt). Her er det helt enkle ting vi skal gjøre, som for eksempel å lage smultringer, gå en reflekssti for å finne en geocache og en tur på kino blir det nok også...


Det kommer kanskje litt dårlig frem på lappen, men på lørdag skal vi kjøre en tur med Saga.

Jeg måtte jo også ha en kalender, men min blir litt spesiell. Egentlig så er det en "kos deg og bli motivert kalender", hvor ikke alt er i selve kalenderen.


I posene er det en te og en sjokolade. Papirposene er resirkulert fra en gammel kalender Tiril hadde for et par år siden, derav Blåfjell-temaet. Ved siden av, så skal jeg spise en frukt hver dag (og gjerne teste ut litt spennende og nye frukter). Disse ville jeg ikke legge i en pose, med tanke på holdbarhet... Sjokoladen skal henspeile til min tillatte utskeielse. Jeg hadde i våres et slankeprosjekt før sommerferien, hvor jeg gikk ned 7 kg. Målet var og ta de siste 3 etter ferien, men jeg har ikke kommet ordentlig i gang. Heldigvis har jeg vært flink nok til å vedlikeholde vekta. Nå er det rett før jul, og da skal jeg ikke tenke slanking, men jeg vil fokusere på å holde meg i form. Så derfor kun en sjokolade. Ved siden av disse tingene, håper jeg å finne Vestfold Vikings adventscacher, som blir lagt ut en om dagen, rundt om i fylket. Sist i adventskalenderen min, vil det være en enkel styrketreningsøkt. Jeg var vedig flink til å trene 5 minutter daglig i våres, men kun vært flink hver mandag i det siste. De 5 minuttene om dagen, har tidligere gjort underverker med kroppen og den fysiske helsen min, så nå er det sannelig tid for å skjerpe seg!

Ennkelt oppsummert, min kalender består i år av te, sjokolade, frukt, geocache og styrketrening. Med andre ord den beste kalenderen jeg noensinne har hatt! Hvis man ser bort fra søndagsadventsgavene jeg får av kjæresten, for han har virkelig handlet skjemme bort Anja-gaver til meg...

Jeg håper at deres advent blir like fin som jeg satser på at vår skal bli! Jeg gikk mot Desember med en litt nedstemt "jul er bare mas"-innstilling, men etter å ha tatt meg selv i nakken, så skal jeg gjøre mitt for at det blir en fin tid, noe det derfor blir.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...