fredag 21. oktober 2016

Bittfredag: Linnea tester bitt

 

Tidligere har jeg skrevet litt om hvordan jeg har brukt lang tid på å finne korrekt bitt til Linnea. Fra første gang vi prøvde bitt på henne, har hun siganlisert at hun ikke har likt det og det har ikke blitt bedre med årene. Få på hodelaget har vært et styr, fordi hun har villet unngå bittet, og så fort hun har fått det i munnen har hun bare stått og kastet på hodet og tygd som en gal. Hadde hun vært en hest som hadde vært litt mer nedpå og rolig, så hadde jeg så absolutt forsøkt meg på bittløst, men det har vært uaktuelt foreløpig. I tømmekjøringen har vi måttet bruke stangbitt, da hun har vært så sterk at hun bare har dratt avsted.

Men jeg har ikke vært fornøyd med at hesten min ikke likte bittet, og jeg har fått en betydelig samling av sem etterhvert. Samtidig har hesten blitt trent til å bli ganske lydig og nå trenger hun ikke stangbitt lenger. Under får du se en film jeg har satt sammen, hvor jeg tester to forskjellige bitt på henne. Det ene viser en helt vanlig respons fra Linnea, den andre viser bittet vi bruker nå, og som hun aksepterer fullt ut. Det er litt artig at det bittet kjøpte jeg brukt, ved en tilfeldighet, for 50,-. Det er også veldig deilig å se hvor mye mer avslappet hun er nå.

En hest som aksepterer bittet, bør tygge rolig og ellers være helt avslappet. Det skal være som om det ikke er noe der i det hele tatt. Jeg ser veldig ofte hester som tygger og kjaser med bittet og kjemper i mot. Dette synes jeg ikke er greit. Mange kjøper et bitt og ferdig med det, og tar ikke signalene fra hesten. Det er så mange tiltak man kan gjøre for at hesten skal trives bedre, enten med et annet bitt eller uten. Gi deg ikke før du finner noe som faktisk fungerer for DIN hest.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...