søndag 25. september 2016

En smakebit på søndag: Klokkemakeren av Gert Nygårdshaug



I dag har jeg hatt en skikkelig latsabbdag. Planen var egentlig å lese mye, men jeg har ikke orket. Litt soving, titte på TV og bare være til stede i nuet. Etter en hektisk gårsdag, var det veldig deilig å lene seg litt tilbake.


Boken jeg leser er herlig merkelig, akkurat det jeg ønsker å lese akkurat nå. Det er første boken av Gert Nygårdshaug jeg leser. Jeg kjøpte den på et salg på Biblioteket, og den har stått i bokhyllen i flere år. Det er noe med stemningen i boken som gjør at jeg må lese litt mer hele tiden.

Kirken forsvinner over natten, og igjen er det bare et dypt hull i bakken. Melker Mussenden er en urmaker, som lever et fredelig liv sammen med sin kone, på et ikke navngitt sted, i et ikke navngitt land. Nå begynner merkelige ting å skje med tiden. Klokkene blir hele tiden usynkrone og det militæres tilstedeværelse er høyst besynderlig.

Smakebiten kommer fra side 56.

Han hadde selvfølgelig tenkt seg det, for det var også slik at da han ankom vertshuset meget punktlig etter sitt eget ur, klokken tolv, tidspunktet for lunsj, så hadde elektrikeren ventet ved stambordet over en halv time, brannsjefen et kvarter mens apotekeren og lektoren ikke var kommet, de ankom med ti minutters mellomrom rundt halv ett og da hadde elektrikeren nesten brukt opp sin tilmålte lunsjtid; de fire virket mildt oppskjørtet over Tidens plutselige og uforklarlige diskrepans, og herr Mussenden var ikke mindre urolig da det i hans yrke som urmaker lå både et imperativ og en ærbarhet i det å kunne gi Tiden et korrekt ansikt, selvfølgelig innenfor synkronitetens små, men viktige og iboende uregelmessigheter, hvilket i visse tilfeller ikke bare skyltes tannhjul, fjærer og vekters manglende justering, men derimot helt andre forhold, visste han.

For flere smakebiter, ta turen innom bokbloggen Flukten fra virkeligheten.

2 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...