fredag 12. august 2016

Geocaching: Berg-stien


En tur jeg lenge har tenkt å ta, er stien rundt Berg fengsel. Når det plutselig poppet opp geocacher dagen i forveien, var det plutselig bare å hive seg rundt. Det ble en utrolig fin tur, men jeg fant desverre ikke alle. Derfor ble det en tur midt i april og en nå i august. To helt forskjellige turer, hvor den ene bar preg av de første vårblomstene og den andre av tett vegetasjon og sensommer.

Det er er 12 cacher å finne på runden, 11 som er lagt ut for selve runden og en selvstendig.  Så kan man selvsagt og krysse hovedveien og inn i Eikskogen, hvor det er mange flere å finne. Turen starter med GC6F9X7 #1 Parkering og så er det bare å følge merket sti. De fleste er enkle å finne, men jeg har fortsatt en som ikke vil vise seg for meg, så da får det bli en tur til høsten også tenker jeg.

 Runden er en liten del av Grevestien, men hovedsaklig merket med blått og man er aldri i tvil om hvor man skal gå.


Disse merkestolpene fungerer forresten ypperlig som støtte under knyting av skolisser, noe som er godt når lissene går opp oftere enn jeg finner geocacher!


Du må gjennom flere slike porter, hvor du går inn på sauebeiter. På første turen møtte jeg ingen sauer, og kjente jeg ble litt skuffet. Det er mye mulig de ikke var sluppet ut ennå.


På gårsdagens tur var jeg mye heldigere! Må jeg si jeg ble jeg ble en anelse nervøs da jeg møtte på denne karen her, av rasen gammalnorsk spælsau, men han skulte bare på meg litt før han ruslet videre.


Det var en utrolig vakker flokk som gikk der, og jeg får bare mer og mer lyst på denne sauerasen.




På første turen var det som sagt vårblomtrene sin tid. De hadde så smått begynt og stikke opp av jorda, og det er en utrolig deilig følelse å se det kjedelige landskapet, som har vært i dvale så lenge om vinteren, våkne til liv. Det gir en ekstra energi å gå tur på den tiden av året synes jeg.


Denne lille fossen hadde endret seg betraktelig siden sist. Nå var den dekket av vegetasjon og man måtte bøye seg for i det hele tatt se den.


Du finner mange infoskilt langs stien, og det er ingen tvil om at det ligger igjen mye historie i bakken rundt i området, både fra veldig gamle gravminner til krigens dager.


Her finner du forresten en geocache gjemt et eller annet sted...



En liten del av jernbanesporet fra krigen er spart, i bakgrunnen ligger den nye tofelts jernbanen inn til Tønsberg. Rampen er den samme krigsfangene gikk av på. Det er flere kilometer til fengselet, og de måtte tråkke seg gjennom sølete veier, gjerne om natten, før de kom frem til kummerlige forhold.



Det er litt artig å se hvordan enkelte motiv fanger blikket og man bare må ta bilde av det. Jeg husket ikke at jeg hadde tatt bilde av dette treet tidligere.



Ennå et tilfelle av samme motiv (jeg står bare litt lenger frem ved det første bildet).





Når man endelig kommer opp ved fengselet, så er det ikke så mye som minner om at det faktisk er et fengsel...


...før man kommer hit.... Berg har åpen soning og er gjerne hit man kommer før man skal slippes fri. Fengsel under tillit, med andre ord. Litt andre tilstander nå, enn i tidligere dager!


Utenfor fengselet, finner man dette minnesmerke fra 2.verdenskrig.

Dette er som nevnt en veldig fin tur på litt under 4 km, som jeg anbefaler selv om du ikke driver med geocaching. Jeg avslutter med et par bilder til fra turen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...