søndag 11. desember 2016

Julekalender dag 11 - EFIT 11/12-16 - juleforberedelser




I dag skal jeg forsøke å sende julekalender "live", ved og dele ett foto per time. Det er ikke sikkert jeg klarer det 100%, da jeg vet jeg må ut av huset en periode, men jeg skal gjøre mitt beste. Planen for i dag er hovedsaklig å få unna litt juleforberedelser. Det blir litt vasking og baking, og selvsagt litt dagligdagse ting. Oppskriftene på det jeg baker, kommer jeg til å dele med dere.

Velkommen til min dag!

Klokken 09.02 - Oppe og ikke gråter... Litt rask frokost mens jeg forsøker å
planlegge dagen. Jeg var litt rask da jeg skrev opp handlelisten, og mangler
litt ting. Litt spent på hva som blir å få tak i på søndagsåpen Kiwi etterpå...
Trøttere enn en dupp, og har brukt de siste 45 min. på å våkne. Men nå er
jeg klar for dagen!
Klokken 10.02 - På jakt etter julelys. Jeg er alltid ute i siste liten når det
gjelder stearinlys, men ikke år! Nå kan jeg klappe meg på skulderen og
konkludere med at jeg strengt tatt har lite av røde og hvite lys og nok må
handle litt før jul. Så trist...
Klokken 11.02 - Rundstykkedeigen jobber i kjøkkenmaskinen, disse skal i
fryseren og spises til julefrokosten.
Klokken 12.00 - Tiril skal til ei venninne for å lage sjokoladehus, her passerer
vi Slagen kirke.
Kl. 13.02 - Endelig hjemme. Etter å ha vært innom to butikker, har jeg
endelig fått tak i alt jeg manglet til bakingen... Eller nei, juice skulle jeg også
kjøpt! Er det mulig...
Kl. 13.58 - Rundstykkene er ferdige og sjokolade og delfiafett står og smelter
på ovnen. Surrehuet meg blandet to oppskrifter i hodet, så i år ble det
melkesjokolade istedet for kokesjokolade. Sist jeg forsøkte meg på denne
kaka, blandet jeg delfiafett og smult... Jeg mistenker at årets tabbe smaker
bedre enn forrige forsøk!
Oppskrift solsikkerundstykker
1 solsikke

7 dl. hvetemel
1/2 ts salt
25 g romtemperert smør el. margarin
1/2 pk (25 g gjær)
2 1/2 dl fingervarmt vann

strø
Valmuefrø, ost, sesamfrø, havsalt eller solsikkefrø.

Ha i hvetemel, salt og smør (delt i terninger). Varm opp vannet og bland inn gjæren. Bland inn væsken sammen med det tørre og la kjøkkenmaskinen gå i 10 minutter.La deigen stå tildekket i bollen i 30 min, til den har hevet til dobbelt størrelse.

Legg deigen på en melet flate og kna deigen godt. Rull den til en pølse og del den i 8 like store deler. Form to av delene til ett stort rundstykke og de resterende til små. Legg den store i midten, på en bakepapirkledt stekeplate, og de mindre rundt den som kronblader på en blomst. La solsikken heve under et klede i ca. 30 min. Forvarm ovnen til 250∘C. 

Pensle solsikken med lunkent vann. Strø over med ønsket strø (jeg valgte valmuefrø i dag). Sett den inn i ovnen og stek i 15 min. Slå av varmen og la rundstykkene steke i ytterligere 15 minutter på restvarmen.

Klokken 15.00 - Eggedosis er vispet. Dette skal bli kryddermuffins, en av
mine absolutte favoritter. Smaken passer ypperlig til jul og jeg må fryse dem
kjapt ned så jeg ikke spiser dem opp før tiden.
Oppskrift kryddermuffins
Ca. 20 stk.

100 g smør eller margarin
2 egg
275 g (3 dl) sukker
1 ts kardemomme
2 ts kanel
1/2 ts ingefær
(1 dl rosiner)
180 g (3 dl) hvetemel
1 ts bakepulver
1 dl føte eller melk

Smelt og avkjøl smøret. Pisk eggedosis av egg og sukker. Tilsett krydder og eventuelt rosiner (jeg elsker rosiner, så det er en nødvendig ingrediens). Rør inn melet, blandet med bakepulver,  vekselvis med væsken og smøret. Fordel røren i formene (2/3 fulle).

Stekes midt i ovnen 1 15 min, ved 200∘C, 175∘C med varmluft.

Klokken 16.05 - Muffinsene er ferdige, og smakstestet. De var som vanlig
veldig gode. Delfiakaka står og venter på å komme i formen.
Klokken 17.07 - Jeg er og henter Tiril. De har laget sjokoladehus! Deres
konklusjon: Pepperkakehus er mye enklere å lage. Tiril har bestemt at det skal
serveres på julaften, så da har vi sjokolade å kose oss med! Det dumme er at
vi som fyrer med ved, får det ofte ganske varmt inne. Derfor står det foreløpig
i kjøleskapet. Jeg må rydde plass til det på et kjølig og rottweilersikkert sted...

Klokken 18.00 - Endelig blir delfiakaka ferdig. Det skal bli spennende å
teste ut hvordan det smaker med vanlig melkesjokolade! Prøvesmakingen var
lovende...
Oppskrift delfiakake
Ca. 20 stk.

200-250 g kokosfett
200 g kokesjokolade
2 egg
175 g (3 dl) melis
ca. 25 firkantede eller runde, søte kjeks (Jeg bruker Per kjeks)

Smelt kokosfett og kokesjokolade ved svak varme. Avkjøl. Pisk smør og melis godt sammen. Rør inn den lunkne sjokoladeblandingen.

Kle en avlang form, ca. 1 1/2 l, med matpapir eller bakepapir.Smør et lag sjokolade i bunnen, og legg deretter kjeks og sjokolade lagvis oppå.

La formen stå i kjøleskapet til kaken er helt stiv. Skjæres i tynne skiver. Serveres straks.

Som en variasjon, kan man legge geletopper lagvis, sammen med kjeks og sjokolade.

Klokken 18.57 - Middagen er servert, flinke Ole Jan er en kløpper på
søndagsmiddager!
Klokken 20.10 - Vi lager juledekorasjon. Kakeform med lyng som fylles med
vann og puttes i frysa. På juleaften skal denne tas ut og pynte trappa.

Klokken 20.53 - 3. søndag i advent og
sjokoladepudding.
Klokken 22.03 - Skriver på morgendagens blogginnlegg og ser på Farmen.

Da sier jeg takk for i dag og takk for besøket. Jeg håper du også har hatt en fin dag. Smultringene må jeg lage en annen dag, det er merkelig hvor fort timene går!

6 kommentarer:

  1. Kika in på din EFIT. Du har verkligen fullt upp idag :-)

    /Annika
    https://auroraaurum.wordpress.com/

    SvarSlett
  2. Kikar in på din dag.
    Ljus har jag massor av, blev till slut tvungen att inför köpstopp till mig själv :-)

    SvarSlett
  3. Kollar in din dag. Jag har inte fått fram mina jullådor än bara några ljusstakar men jag hittar dem förhoppningsvis innan jul.

    SvarSlett
  4. Kikar in på din dag. Dina bröd såg såg jättegoda ut!

    SvarSlett
  5. Oj vad du har bakat! Härligt!!!

    SvarSlett
  6. Fy søren så flink dere er...
    Skikkelig bakstekjerring i dag, du!!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...