torsdag 22. desember 2016

Julekalender dag 22 - Dagens jul


Med et par dager igjen til julaften, er det på tide å reflektere litt over hva julen betyr for folk i 2016. Da jeg var liten, var julen ubetinget en kristen høytid. Det var Jesus sin bursdag, vi sang kristne julesanger og julekrybba hadde en ubestridt plass i stua. For mange er det fortsatt slik, men i et land med færre og færre troende og nye landsmenn med andre religioner, er julefeiringen i endring. Eller kanskje ikke selve feiringen, men grunnlaget for feiringen har endret seg for mange.

Jeg er selv ikke personlig kristen, men heller nok mer mot agnostiker. For meg er julen en viktig høytid, feiring, eller hva jeg nå skal kalle den. Den er en del av min oppvekst, en del av mine tradisjoner. Men den er ikke en del av min tro. Jeg føler ikke at jeg feirer Jesus fødsel, selv om den er endel av selve julen enten man vil eller ei. Jeg har ingen aversjoner mot å synge Et barn er født i Betlehem eller Deilig er jorden, advent er en stor del av min desember og stjerna må i toppen av treet. Det er fordi det er en del av mine tradisjoner, som jeg har adoptert fra mine foreldre, som igjen har adoptert fra sine foreldre osv.

Adventstjerna er en viktig del av julefeiringen, selv om man har lagt den
religiøse delen av høytiden til sides.

Stadig ser man i nyhetene om forbud av julesanger, Lucia-feiring eller godkjennelse fra foreldre til å gå rundt juletreet. Flere av historiene er basert på feil informasjon, eller dårlige valg av overhensynsfulle mennesker. Enkelte har nå blitt så redde for religion at de prøver å fjerne det fra jula. Men personlig tenker jeg at religion er en del av jula, enten man tror på Gud eller ei. Opprinnelig var det feiring av vintersolverv. som kristendommen adopterte datoene og elementer fra, men Kristendommen har formet julen i 1000 år. Det er ikke bare å sette en pennestrek over alt det, for kikker man nærmere på all symbolikken som er endel av julen, så er det nok mer Kristendom å spore, enn hedenske religioner.

Men det fine med julen, er at man kan forme den akkurat slik man vil, og det tror jeg er viktig å reflektere over. Julen er nemlig for alle. Det er en samlende høytid, for familie, for folk, den er fylt med nestekjærlighet og samhold. Det er ingenting som sier at din jul skal bli sånn og slik. Din jul skal bli slik du vil at den skal bli. Du vil kanskje si at det er ikke alltid like lett, og der har du nok helt rett. Fattigdom og ensomhet er faktorer som kan sette kjepper i hjula til jula... Mitt råd til det, og jeg er ikke helt uten erfaring på disse områdene, er å finne en måte å gjøre julen din på. Gjør julaften til din dag. Hvordan du gjør det, er litt opp til deg. Det finnes arrangement for ensomme, eller kanskje du bare skal krype opp i sofaen og se akkurat det du vil på TV, og spise det du vil. Dårlig råd? Lag noe billig og si til deg selv at det er luksusmat. Jeg har faktisk kjøpt julegave til meg selv. Det er ikke lett, men det er bedre enn å falle ned i en mørk sinnstemning som bare forsterker det triste. Carpe diem! Fasiten er det du og ikke jeg som har.

Over alt kan man se opplyste trær og gater. Hvem kan vel mislike det
i denne mørketiden vi er inne i? Vi trenger lyset, det gjør de fleste
av oss glade og muntrere når natta senker seg svart over oss.
Fler og fler muslimer er også med på julefeiringen her til lands. Julen er en så stor del av landet vårt i desember. TV flommer over at reklame og programmer, butikkene bugner, trær er fulle av lys, skolene er fyllt av jul. Det konkluderes ofte at forslagene rundt forbud mot Lucia, julesanger o.l. er fra muslimer. Det er alltid gjort av nordmenn, av forskjellige grunner. Og forslaget om å forby marsipangris? Det er det en humorside som står bak. Sannheten er at de mange muslimer synes jula er en trivelig høytid, og som mange gladelig har integrert jula inn i deres liv på en eller annen måte. Og marsipangris? Det er helt innafor i den muslimske verden, skal man tro islam.no sitt diskusjonsforum.

Jeg håper dere alle får en riktig god jul, jòl, vintersolverv, lysfest eller hva man ønsker å tillegge julen. Slapp av og kos deg så godt du kan!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...